Sorting
Source
Katalog zbiorów
(12)
Form of Work
Książki
(12)
Proza
(9)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(1)
Status
available
(12)
Branch
Wypożyczalnia
(12)
Author
Auslander Shalom (1970- )
(1)
Becker Emma (1988- )
(1)
Borowski Gabriel
(1)
Da Empoli Giuliano (1973- )
(1)
Dłuski Wiktor (1939- )
(1)
Ginzburg Natalia (1916-1991)
(1)
Giszczak Jacek (1956- )
(1)
Gornick Vivian (1935- )
(1)
Jedliński Jakub (1977- )
(1)
Jurszo Robert (1981- )
(1)
Kamińska-Maurugeon Magdalena
(1)
Kolbert Elizabeth (1961- )
(1)
Kowaluk Agnieszka
(1)
Le Tellier Herve (1957- )
(1)
Lipszyc Adam (1975- )
(1)
Lispector Clarice (1920-1977)
(1)
McCabe Allyson
(1)
Ostrowska Agata (1990- )
(1)
Portero Alana S. (1978- )
(1)
Setz Clemens J. (1982- )
(1)
Stroiński Maciej (1984- )
(1)
Szachnowska Zofia
(1)
Wasilewska Anna (1952- )
(1)
Witczak Łukasz (1982- .)
(1)
Year
2020 - 2025
(12)
Time Period of Creation
2001-
(9)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1939-1945
(1)
Country
Poland
(12)
Language
Polish
(12)
Demographic Group
Literatura amerykańska
(3)
Literatura francuska
(3)
Literatura austriacka
(1)
Literatura brazylijska
(1)
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura polska
(1)
Literatura włoska
(1)
Subject
Kobieta
(3)
Żydzi
(3)
Dojrzewanie
(2)
Rodzina
(2)
Alienacja
(1)
Ateizm
(1)
Auslander, Shalom (1970- )
(1)
Despotyzm
(1)
Dobrostan zwierząt
(1)
Dom publiczny
(1)
Dzieciństwo
(1)
Ginzburg, Natalia (1916-1991)
(1)
Globalne ocieplenie
(1)
II wojna światowa (1939-1945)
(1)
Inność
(1)
Le Tellier, Herve (1957- )
(1)
Ludzie a zwierzęta
(1)
Matki i córki
(1)
Mężczyzna
(1)
O'Connor, Sinéad (1966-2023)
(1)
Obraz własnego ciała
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Oligarchowie poradzieccy
(1)
Opieka nad zwierzętami
(1)
Ortodoksja (religia)
(1)
Osoby transpłciowe
(1)
Piosenkarze irlandzcy
(1)
Pisarze
(1)
Prawa zwierząt
(1)
Prostytucja
(1)
Redaktorzy
(1)
Religia
(1)
Samoakceptacja
(1)
Szaleństwo
(1)
Tożsamość (psychologia)
(1)
Tożsamość osobista
(1)
Tożsamość płciowa
(1)
Wychowanie
(1)
Władza
(1)
Środowisko przyrodnicze
(1)
Subject: time
1901-2000
(4)
1989-2000
(3)
2001-
(3)
1945-1989
(2)
Subject: place
Nowy Jork (Stany Zjednoczone)
(2)
Francja
(1)
Madryt (Hiszpania)
(1)
Rosja
(1)
Włochy
(1)
Genre/Form
Powieść autobiograficzna
(3)
Powieść
(2)
Powieść obyczajowa
(2)
Reportaż
(2)
Autobiografia
(1)
Fantasy
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Opracowanie
(1)
Powieść polityczna
(1)
Satyra
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(1)
Kultura i sztuka
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Opieka nad zwierzętami i weterynaria
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
12 results Filter
Book
In basket
„Wszystko zaczęło się od dwóch kabanosów” – tak Shalom Auslander otwiera historię swojego upadku, tudzież wyzwolenia od ultraortodoksyjnej żydowskiej wspólnoty, w której się wychował w amerykańskim miasteczku Monsey, nieopodal Nowego Jorku. „Żal po napletku” to pełna złości, tonowana jednak satyrycznym talentem autora opowieść o wylogowaniu się z rodziny (i szerzej: narodu) oraz próbie wyleczenia się z Boga, co okazuje się przedsięwzięciem najtrudniejszym. Nasz bohater niby wie, że Boga nie ma, lecz religia weszła mu w trzewia w postaci nerwicy i nieusuwalnego lęku przed karą.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 821.111.1-3 (1 egz.)
Book
In basket
Tytułowym bohaterem owej fikcji historycznej jest Wadim Baranow, reżyser teatralny i producent popularnego reality show, którego zbieg okoliczności czyni głównym socjotechnikiem odpowiedzialnym za sukces Putina. Baranow to postać inspirowana Władysławem Surkowem, rzeczywistym radcą Kremla, który zrozumiał, że ludziom nie tyle potrzebna jest polityka, ile mitologia; nie „ciepła woda w kranie” – lecz poczucie wyjątkowości. Dlaczego subtelny artysta i poeta, jakim był Baranow, zostaje konstruktorem społecznej rzeczywistości, w której nie ma miejsca na zniuansowane myśli i subtelne uczucia? Obok postaci wymyślonych spotkamy na kartach powieści te znane z pierwszych stron gazet: między innymi Borysa Bierezowskiego, Eduarda Limonowa, Jewgienija Prigożina, Michaiła Chodorkowskiego…
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 821.133.1-3 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 821.111(73)-3 (1 egz.)
Book
In basket
Bohaterkami i bohaterami tej książki są delfin Peter, szympans Dawid Siwobrody, wilczyca Gundrun, łosza Matylda, żubr Wiking i Pan Gawron. Narratorem zaś Robert Jurszo, popularny dziennikarz i publicysta, miłośnik zwierząt i obrońca ich praw. „Spotkania z nagą małpą” to nie tylko katalog naszych przewin wobec „gatunków innych niż ludzki”. Autor daje nam również drugą szansę na spotkanie ze zwierzętami. Obyśmy zrozumieli, jak wiele nas z nimi łączy. I co musimy zrobić, by dla żadnej i żadnego z nas wspólne życie nie okazało się na powrót koszmarem. [Opis pochodzi od wydawcy].
Dzikie zwierzęta rzadko miewają imiona. Dostają je, jeśli natknęły się na ludzi i nawiązały z nimi bliższe relacje. Nie zawsze z własnej woli i niestety – tylko wyjątkowo na własnych prawach i z korzyścią dla siebie. Spotkanie z "nagą małpą”, jak nazwał człowieka biolog Desmond Morris, zwykle odmienia życie osób pozaludzkich nieodwracalnie, co więcej na ogół w dramatyczny sposób. Ale zmienia też ludzi. Tych, którzy mieli ze zwierzętami styczność, i tych, którzy poznali ich historie z drugiej ręki. Bohaterkami i bohaterami tej książki są delfin Peter, szympans Dawid Siwobrody, wilczyca Gundrun, łosza Matylda, żubr Wiking i Pan Gawron. Narratorem zaś Robert Jurszo, popularny dziennikarz i publicysta, miłośnik zwierząt i obrońca ich praw. "Spotkania z nagą małpą” to nie tylko katalog naszych przewin wobec „gatunków innych niż ludzki”. Autor daje nam również drugą szansę na spotkanie ze zwierzętami. Obyśmy zrozumieli, jak wiele nas z nimi łączy. I co musimy zrobić, by dla żadnej i żadnego z nas wspólne życie nie okazało się na powrót koszmarem. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 59 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 502/504 (1 egz.)
Book
In basket
Autobiograficzna proza autora słynnej „Anomalii”. Jakie dzieciństwo miał twórca najpoczytniejszej powieści ostatnich lat? Nie był bity, głodzony, wykorzystywany, uczęszczał do dobrych szkół, otrzymał solidną edukację. „Wszystkie szczęśliwe rodziny” to książka w duchu Didiera Eribona i Annie Ernaux, tyle że à rebours, opowiada bowiem o dorastaniu we francuskiej wyższej klasie średniej. Czy burżuazyjne korzenie i arystokratyczne nazwisko potrafią lepiej człowieka wyposażyć? Z książki wyłania się tragikomiczny obraz środowiska uwięzionego w gorsecie konwenansów, rządzonego grą pozorów i chłodnym dystansem, a także pokolenia, które Hervé Le Tellier opisuje jako „obiecujące, ale nieokreślone, z młodością wciśniętą między okupację a wojnę w Algierii”, „urodzonego za późno, żeby kolaborować, za wcześnie, żeby torturować”. Na tle społecznych napięć i historycznych wydarzeń autor maluje portret rodzinny. Otwarcie pisze o toksycznych relacjach z szaloną matką i skrywającym tajemnice ojczymem. Już w pierwszym zdaniu czytamy: „Nie kochać rodziców – to byłoby gorszące. Gorsząca byłaby myśl, czy jest, czy nie jest hańbą nie znajdować w sobie, mimo młodzieńczych wysiłków, tak powszechnego uczucia miłości zwanej synowską”.Nie jest to jednak narracja wypełniona resentymentem i złością, autor potrafi mówić o cierpieniu bez patosu i z poczuciem humoru. Oprócz cierpkiej ironii – także wobec samego siebie – mamy we „Wszystkich szczęśliwych rodzinach” czułość i stoicką akceptację życia. „Nie żebrzę już o współczucie, a czas smutku minął" – podsumowuje pisarz. Źródło: lubimyczytac.pl Źródło: lubimyczytac.pl
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 821.133.1-3 (1 egz.)
Book
In basket
Opublikowana w 1943 roku powieść W pobliżu dzikiego serca była literackim trzęsieniem ziemi i pozwoliła debiutującej nią, zaledwie dwudziestotrzyletniej Clarice Lispector wejść z przytupem do grona największych światowych pisarzy. Historia o dojrzewaniu, rodzeniu się świadomości własnego ciała, buncie wobec zastanych konwencji i społecznych norm, była tak świeża, nowatorska w formie, że z miejsca zachwyciła krytyków, przynosząc młodej autorce prestiżową brazylijską nagrodę Graçy Aranhi. Dostrzegano w tej powieści wpływy Hermana Hessego, pisarza, którego Lispector lubiła od nastoletnich lat, ale też Jamesa Joyce’a i Virginii Woolf, do czego autorka się wyraźnie dystansowała – napisała bowiem W pobliżu dzikiego serca zanim miała okazję się zapoznać z utworami wielkich modernistów. Zresztą ta pierwsza, młodzieńcza powieść wybrzmiewała głosem osobnym, demolując dotychczasowe kanony i stając się utworem kultowym dla wielu pokoleń pisarek i pisarzy. Lispector, podobnie jak w kolejnych swoich utworach, analizuje tu kondycję kobiety, ale jednocześnie ją przekracza, próbując dotrzeć do czystego, niezapośredniczonego przez kulturę doświadczenia. Tym samym rozsadza ramy języka, zrywa z logiką, łamie składnię, by dokopać się do tego, co jeszcze nie zostało unieruchomione przez ideę – co żywe, dzikie, nieludzkie. [Nota wydawcy]
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (1 egz.)
Book
In basket
Allyson McCabe w swoim przejmującym, a zarazem rzetelnie udokumentowanym reportażu opisuje walkę jednej z najbardziej wpływowych piosenkarek naszych czasów o to, by w show-biznesie pozostać sobą. Sinéad nie chciała poddać się regułom przemysłu, który od wokalistek wymagał przede wszystkim seksownego wizerunku, czym umiejętnie grała jej rywalka, Madonna. O’Connor pragnęła wykorzystać swoją sławę, by mówić o sprawach, które uznawała za istotne: przede wszystkim o przemocy wobec kobiet, dzieci, osób dyskryminowanych ze względu na kolor skóry czy orientację seksualną. To nie jest tylko książka o Sinéad O’Connor, to przede wszystkim książka o opresyjnej kulturze, w której wszyscy żyjemy, choć od lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku przybyło nam narzędzi, by mówić o ukrytych formach ucisku. A przybyło ich dzięki ludziom, którzy mieli odwagę przerwać milczenie. Jedną z takich osób była Sinéad.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 78 (1 egz.)
Book
In basket
Álex – „bystra dziewczynka, ukryta ciota, jąkała, grubaska” – dorasta w Madrycie w czasach transformacji ustrojowej, która dokonuje się po śmierci Franco. W tej powieści stolica Hiszpanii bynajmniej nie jest miastem ze snów, a robotniczej dzielnicy San Blas – gdzie wychowuje się wrażliwa, uwięziona w ciele chłopca bohaterka – blisko do piekielnego Harlemu Jamesa Baldwina. Pisząc o dorastaniu transkobiety w brutalnym, maczystowskim świecie, Portero tworzy współczesny bildungsroman – historię dochodzenia do samoakceptacji i pełnego rozumienia siebie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia
There are copies available to loan: sygn. 821-3 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again